Klaar voor de start … AF!

Menigeen kijkt reikhalzend uit naar de soldenperiode. Want laten we eerlijk zijn, wie wil dat nu niet? Zakken vol nieuwe spullen aanschaffen voor veel minder dan de gewone prijs? De dopaminerush van mooie, nieuwe spullen in jouw bezit?

MAAR

Wat als het een val is? Wat als solden en bij uitbreiding marketing iets met ons doen wat we eigenlijk niet willen, maar waaraan we niet kunnen weerstaan?

Waarom zijn er solden?

Je denkt toch niet echt dat solden er zijn om ons een plezier te doen, of wel? Solden zijn een manier waarop winkels van hun overstock af kunnen. Zaken die uit de mode zijn, die uit het seizoen zijn, die niet meer in trek zijn. Ze proberen er alsnog een centje aan te verdienen.

Hoe kan een winkel verdienen aan solden?

De kleding die we buiten de solden kopen, daar zit een groot deel winst op, omdat ze geproduceerd worden in lageloonlanden. Lees: de makers van de kleding krijgen een schijntje betaald. Wij betalen er meer voor en het verschil gaat naar de winkels (simplistisch gezegd).

Ook als we in solden kopen kunnen winkels er dus nog aan verdienen, omdat de kleding zo goedkoop en onder slechte omstandigheden geproduceerd wordt.

Dat is nog niet alles

Doordat ons brein solden percipieert als een schaarste: "het is bijna op, het zijn de laatste stuks" zijn we extra geïnteresseerd. Dus we gaan naar die winkels om ons schaarstebrein gerust te stellen, maar ook om nog zoveel mogelijk dopamineshotjes te halen uit al die aankopen.

En terwijl we in die winkel(s) staan, hangt de nieuwe collectie er al, om wederom onze aandacht te trekken. Want we kwamen weliswaar voor solden, maar hoe vaak nemen we ook iets aan de volle prijs mee uit de nieuwe of niet-afgeprijsde collectie?

Wat kun je doen?

Het is niet evident om aan de solden te weerstaan, zeker niet omdat we op dagelijkse basis maar een beperkte wilskracht hebben en die zetten we vaak al in voor heel andere dingen dan weerstaan aan marketing.

Dus:

  1. Ga gewoon niet solden shoppen

  2. Als je gaat, bedenk dan op voorhand wat je echt nodig hebt en bepaal een budget

  3. Maak met jezelf de afspraak dat je thuis eerst een aantal items wegdoet, voordat je nieuwe mag kopen

En, last but not least, overweeg om een #RuimteMaker te worden!

Wat houdt het in? Bij Ruimte Maken help ik jou om terug rust te vinden in huis, maar bij uitbreiding in je hoofd. De focus ligt momenteel vooral op het fysiek ruimte maken, in de toekomst komt daar het mentaal ruimte maken ook bij. Omdat jouw leven beter kan, anders kan en omdat dat is wat deze wereld nodig heeft.

Meer weten? Check www.ruimtemaken.be, volg @Ruimte.Maken op Instagram of schrijf je direct in voor de maandelijkse nieuwsbrief - geen overwhelm, geen clutter, gewoon een maandelijkse update met wat tips en info.

Vorige
Vorige

Ik ben het beu …

Volgende
Volgende

Een professional wadde?